Sökmotoroptimering – Nybörjarens guide för SEO 2019

Nybörjarens guide till sökmotoroptimering 2019.

Komplett guide hur du effektivast optimerar er hemsida för ökad synlighet i sökmotorer som Google.

Riktlinjer kring sökmotoroptimering för 2019 och algoritmer som spelar störst roll på er hemsidas seo.

Vad menas med organiska sökresultat?

Organiska sökresultat är kostnadsfria och rankas baserat på innehållet, nyckelorden i texten och popularitet.

Vad som avgör vilken sida hamnar högst upp är många, hundratals olika faktorer.

Ta hjälp med sökmotoroptimering eller göra själv?

Att sökmotoroptimera en hemsida hjälper sökmotorer som Google att bättre förstå ert innehåll.

När sökmotorer bättre förstår ert innehåll så blir besökarna av högre kvalité, och med större intresse kring era produkter och/eller tjänster.

Baserat på din kunskap att lära, och dina tekniska kunskaper så kan mycket av grundläggande sökmotoroptimering läras på egen hand, exempelvis med hjälp av vår blogg.

Vill du dock börja driva resultat snabbare och märka sökmotorernas potential till er verksamhet. Så kan en SEO expert vara att rekommendera.

Sökmotoroptimering 2019 – De viktigaste faktorerna

Nu har vi kommit en bit på vägen i vår seo-guide.

Vi har gått igenom hur sökmotorerna fungerar i de absolut enklaste termerna. Vi har förklarat vikten av en noga planerad seo-plan för att säkra synlighet på relevanta sökord.

Nu ska vi gå igenom de viktigaste sakerna att tänka på när det kommer till seo 2019.

RankBrain

En ny och annorlunda algoritm som idag spelar oerhörd roll på vår hemsidas ”seo-betyg” och placeringar i sökresultat är ”RankBrain”.

RankBrain är en ny algoritm som Google påpekat är deras tredje mest avgörande algoritm när det kommer till att avgöra en sidans kvalité (quality score).

Vad är RankBrain och hur kan vi optimera för den?

RankBrain är ett så kallad maskininlärningssytem.

Det handlar i praktiken om en algoritm som läser hur deras användare beter sig i deras sökresultat, när det sökt efter viss produkt, tjänst eller ämne.

Säg exempelvis att du söker efter ”personlig träning online”

Först klickar du på rödmarkerade resultatet, men du inser snabbt att du hamnar på en hemsida som inte erbjuder träningshjälp online, utan bara skriver om ämnet.

Du går då tillbaka och klickar på grön markerade resultatet, och hittar där precis det du söker efter. Du stannar på sidan länge, klickar runt och läser.

Detta kommer RankBrain att märka, och lägga in i deras värderingsbetyg. Vilket kommer gynna det grön markerade resultatet.

RankBrain och genomsnittlig sessionslängd

Genomsnittlig sessionslängd är det snittet av alla era besökares antal sekunder, eller förhoppningsvis antalet minuter som de spenderar på sidan.

Det har visat sig att just detta värde lägger RankBrain ett STORT värde på.

Detta är helt logiskt när vi tänker på RankBrains funktion och mål. Du kommer inte att spendera minuter på en sida som inte du gillar, och du kommer inte heller lämna en sida på direkten om den verkar intressant. Utan då kommer du troligtvis läsa lite, eventuellt klicka vidare och integrera mer med innehållet.

Studier och tusentals tester från ledare inom SEO och Google’s egna personal visar att sidor med sessionslängsgenomsnitt på +3 minuter tenderar att ranka högre än dem med mindre än 2 minuter.

Optimera för högre CTR

CTR är en förkortning på engelska (click-through-rate).

Utan en lyckad CTR optimering så kommer vi aldrig att få tillräckligt mycket klick, men, är CTR optimeringen felaktigt gjord kan den även inverka negativt på våra placeringar.

Så hur gör vi en lyckad CTR optimering, och vad är CTR optimering?

Det första som syns i sökresultat är ofta sidans titel, och under titeln ser vi sidans meta-beskrivning.

Titeln är rubriken, som du ser som grönmarkerad nedan.

Meta-beskrivningen är den underliggande beskrivningen på 2-3 rader.

CTR optimeringen handlar om att inkludera sökord, och beskrivningar som ska locka till klick. Sedan är det viktigt att antalet av dessa klick har en så låg bounce rate som möjligt. Vilket är när besökaren lämnar sidan i stort sett direkt.

Du kan således inte ”CTR manipulera” för då kommer träffarna från sökresultaten bli inrelevanta och utan värde för er verksamhet.

CTR är det procentuella antalet av alla personer som ser er sida i sökresultatet, och sedan klickar sig vidare till er sida.

Komplett innehåll med text, bild och struktur

Förr i tiden var det många som fuskade för att ranka högre med sökmotoroptimering.

Google kunde då analysera din sida, och se hur många gånger sökord nämndes och sedan i stort sett ranka efter det.

Då såg sökmotorer till hundra procent på sidans innehåll och text. Exempelvis:

  • Title tag
  • URL
  • Image ALT text
  • Description tag
  • H1 tag

SEO metoderna används fortfarande idag, och fungerar fortfarande. Dock har Google blivit MYCKET smartare sedan dess.

Istället för att bara läsa av sidans innehåll, så läser de nu snarare sidans kvalitén.

Vad betyder det?

Kom ihåg: Googles högsta prioritet, och arbetsuppgift när det kommer till sökresultat är att ge deras användare de BÄSTA och mest RELEVANTA träffarna. I de flesta fall så är inte det bästa alternativet den sönderoptimerade sidan som bara är skapad för att ranka i sökmotorer. Den bästa sidan är istället sidan som är skrivet för besökaren, som löser problemet eller tillhandahåller den information som de är på jakt efter från början, när de började googla.

Förbered för mobile-first index

Google kommer mer och mer att övergå till ett mobile-first index.

Vad innebär det?

Det innebär att sidor i deras organiska sökresultat kommer att rankas baserat i första hand på hur användare från mobila enheter integrerar med innehållet.

Om er sida uppvisar brister i den mobila designen, och användarupplevelsen så kommer det inverka negativt med genomsnittlig sessionslängd, bouncerate och ert over-all quality score.

Vill du veta vad Google tycker om er hemsida från mobila enheter? Prova deras mobilvänlighetstest.

Guldet inom SEO är fortfarande..

Innehåll av högsta kvalité och länkar.

Innehåll, produkt eller tjänst som inte levererar kommer aldrig att få några länkar.

Får ni inga länkar, delningar eller andra indikationer på viss popularitet så kommer det även att bli svårt att hamna på första sidan.

Webbhotell, SSL och domännamn för SEO

Sökmotoroptimering sträcker sig redan från roten i din hemsida. Exempelvis hur era permalänkar ser ut, domännamnet, hastighet och trygghetscertifikat.

  • Hur snabbt er hemsida laddas (Cache, CDN och server).
  • SSL-Certifikat.
  • Domännamn, toppdomän, permastruktur.

Google’s riktlinjer

Grundläggande riktlinjer:

  • Skapa sidor för användare, inte sökmotorer.
  • Vilseled inte dina användare.
  • Använd inte ”fula tricks” för att manipulera googles algoritmer.
  • Förstå vad som gör er hemsida unik, värdefull och engagerande.

Saker att undvika:

  • Automatiskt genererat innehåll
  • Avsiktligt köpa eller skaffa länkar för sökmotorer.
  • Att skapa sidor med lite eller inget innehåll av text.
  • Kopiera aldrig texter från aldrig hemsidor.
  • Göm inte länkar, eller text för att manipulera med fler sökord.

Se Googles fulla guidelines

Bing’s riktlinjer

Grundläggande riktlinjer:

  • Skapa tydligt, djupt och engagerade innehåll som är enkelt att hitta på din hemsida.
  • Håll sidtitlar tydliga och relevanta till ämnet.
  • Länkar ska skapas naturligt, manipulera eller betala inte för mer länkar.
  • Sociala medier används också för att avgöra hur populär er hemsida är.
  • Hur snabbt er hemsida laddas är viktigt för att avgöra er hemsidas kvalité.
  • Använd ALT-attribut till bilderna på er hemsida.

Undvik detta:

  • Sidor med tunt innehåll och/eller sidor som är överfyllda med annonser eller reklammaterial.
  • Överanvändning av samma sökord/term kan inverka negativt på era placeringar.
  • Se till att er URL är kort och utan udda tecken.
  • Se till att samma innehåll inte finns på flera olika undersidor. (Dublicate content)

Riktlinjer för lokal seo (för särskild ort)

Grundläggande:

Säkerställ att du skickat in er adress och ort till Google My Business index. Detta är viktigt för dig som jobbar lokalt, och vill synas för exempelvis ”elektriker växsjö”.

Tillhandahåll aktiv och korrekt information. Korrekt telefonnummer, adress, postnummer och ort. Felaktiga uppgifter kan göra att er lokala seo inte blir lika effektivt.

Undvik:

Att registrera er företagsadress på boxadress.

Att manipulera för fler recensioner i ”google my business”. Exempelvis skriva dem själv.

Fullgör er användares intresse eller behov

Att förstå och att kunna leverera användarens behov är avgörande. När en person söker för något så har de alltid en avsikt till detta. Även om de är på jakt efter ett svar på en fråga, biljetter till en konsert eller att få hjälp med ett läckande rör så har de ett behov.

Ditt arbete med sökmotoroptimering är att snabbt kunna tillhandahålla användaren med text, innehåll, produkter eller tjänster som löser deras problem/sökning.

Var därför tydlig med ert utbud, vad ni kan hjälpa till med och vad ni kan göra för användaren. Undvik att skriva för mycket om er, vilka ni är och er historia. Rikta istället fokus mot att lösa besökarens avsikt med deras vistelse på er hemsida.

Hjälp med SEO

Vi hjälper er gärna att ta fram en plan, strategi och allt ni behöver för en lyckad sökmotoroptimering, och fortsatt arbete för tillväxt på nätet.

  • Författare: Marcus Jadesköld
  • Datum: 2019-08-29